Sabtu, 23 Mei 2009

Doa Untuk Pelajar

Amalan Ketika Hendak Belajar

Maksudnya: Maha suci Allah dan pujian bagi Allah, Dan tiada Tuhan melainkan Allah dan Allah adalah Maha Besar, Dan tiadalah daya dan tiadalah kekuatan melainkan dengan (daya dan kekuatan) Allah Yang Maha Tinggi Lagi Maha Besar; Menurut bilangan setiap huruf yang telah ditulis (manusia) atau yang akan ditulis, terus menerus selama berkekalan abad dan berterusannya masa; wahai Tuhan Semesta Alam.

Maksudnya: Ya Allah! bukakanlah kepadaku hikmah (ilmu kebijaksanaan) Engkau; dan kembangkanlah kepada ku rahmat
(belas kasihan) Engkau; Wahai Tuhan Yang Memilikki Segala Kebesaran dan Kemuliaan!

Maksudnya: Wahai Tuhan, lapangkanlah untukku dadaku. Dan permudahkanlah untukku urusanku.Dan lepaskanlah kegagapan lidahku, agar mereke mengerti perkataaanku!

Maksudnya: Aku telah beriman kepada Allah, Tuhan Yang Maha Esa lagi Maha Tunggal, Yang Maha Hidup dan tiada sekutu bagi-Nya.

Maksudnya: (Maka kami [Allah] telah memberi pengertian kepada Nabi Sulaiman, mengenai hukum [yang lebih tepat]; dan kepada masing-masing mereka Kami telah berikan hikmah dan ilmu. Dan Kami mudahkan gunung-gunung dan burung, semua bertasbih bersama Nabi Daud dan adalah Kami [kuasa] berbuat [demikian].)

Maksudnya: Ya Tuhan Yang Maha Hidup, wahai Tuhan Yang Maha Berdiri Sendiri, Ya Tuhan bagi Nabi Musa dan Harun, Tuhan bagi Nabi Nuh, Ibrahim, Isa dan Muhammad s..a.w. Muliakan aku dengan memperolehi kebagusan menghafal (mengingati) dan kecepatan memahami. Dan berikanlah akau hikmah (rahsia segala sesuatu) dan pengenalan ilmu, juga ketetapan hati, akal dan kesantunan. Wahai Tuhan semesta alam.

Maksudnya: Wahai Tuhan yang mengajarkan hikmah kepada Nabi Ibrahim, ajarilah aku hikmah kepada Nabi Ibrahim, ajarilah aku hikmat; Wahai Tuhan yang memberi kefahaman kepada Nabi Sulaiman, berilah kefahaman kepada aku!

Tiada ulasan:

.....Assalamualaikum….

.....Buat sesiapa sahaja yang melayari blog ini, sekalung ucapan terima kasih buat anda dan salam perkenalan kepada yang belum mengenali. Sekiranya yang menatap blog ini adalah kawan lama yang terpisah, mudah-mudahan blog ini menjadi penghubung semula ikatan ukhuwwah filLah di antara kita..Ahlan Wasahlan..

- SMK Telok Datok Terbilang 2010 -